post image

2025-09-04

Motormagasinet: Autoclouds tillväxtsuccé – finsk export skapade mångmiljonaffär för svenska bilhandlaren

Bröderna Jeremias och Julius Heikkinen, som tillsammans har flera års erfarenhet i bilbranschen, startade förra året begagnathandeln Autocloud.se. Familjeföretaget har fått en smakstart och gick nyligen över 100-miljonersvallen på sin omsättning. Affärerna har de hittat både på hemmamarknaden och vårt östra grannland. ”Ungefär 60 procent av vår försäljning går genom export”, berättar Jeremias, som är vd.

– Det har gått mycket snabbare än vad vi ens hade kunnat hoppas på, och det känns ju kul för det är någonstans ett tecken på att vi är rätt ute.

Jeremias Heikkinen grundade Autocloud med brorsan Julius i november 2024. Han själv har varit butikschef och regionchef på ett större bolag, och Julius har tidigare bland annat jobba med onlineförsäljning. Båda tycker att bilbranschen är ganska traditionell och behöver lite ”uppfräschning”.

Mer konkret menar han att det finns en del som kan bli bättre när det gäller hanteringen av bilaffärer och transparensen gentemot kunden. Enligt honom kan man till exempel förbättra möjligheten för kunden att redan från start veta vad denne köper. De vill också vara behjälpliga om olyckan är framme.

– Som nystartat bolag har man mycket att vinna om man satsar. Vi är till exempel extremt transparenta när vi säljer bilar på nätet. Är det en avvikelse, på exempelvis servicehistoriken, så är vi väldigt noga med att informera om det.

Efter köpet erbjuder Autocloud öppet köp i två veckor, utöver garantin på minst tolv månader som går att förlänga.

– Tanken är att kunden ska ha en väldigt transparent och trygg köpupplevelse, och även efter affären ska man vara på riktigt nöjd.

“Jag tror personligen att marknaden går mer åt det digitala hållet. Man märker att kunderna uppskattar enkelheten mer och mer.”

Bilhandlaren finns tillgänglig på två olika sätt – genom en bilhall i Borlänge samt digitalköp med hemleverans. Just nu ligger köpen på ungefär 50/50 mellan dessa. Det är fortfarande många som vill känna och klämma på bilen, och därför är det viktigt för Autocloud att kunna finnas fysiskt.

– Jag tror personligen att marknaden går mer åt det digitala hållet. Man märker att kunderna uppskattar enkelheten mer och mer. Man har ganska fullspäckade kalendrar, så ibland har man kanske svårt att hitta en dag att åka jättelångt och kolla på en bil. Men däremot så vill vi på Autocloud ändå erbjuda kunderna upplevelsen att göra bilköp på plats.

Företagets leverans och upphämtning av bilar är landsomfattande. Senast inom 48 timmar ska kunden ha bilen hemlevererad, om denne vill det. Eftersom det också är konkurrens på inköpssidan försöker de även vara snabba där.

Som ni förmodligen listade ut av efternamnet är bröderna sverigefinskar. Den kopplingen, tillsammans med deras kontaktnätverk i Finland, gör att exportförsäljning till grannlandet känns rätt logisk. Potentialen i den affären identifierades tidigt, speciellt med tanke på att exporten på svenska bilmarknaden överlag varit ganska hög.

– Någonstans såg vi väl en möjlighet i och med att vi kan språket. De finska kontakterna är väldigt positiva till att vi pratar finska, för de pratar gärna hemspråket när de gör sina affärer. Kronkursen har ju dessutom bidragit till det, så för oss var det naturligt med den efterfrågan.

De främsta biltyperna Autocloud exporterar till öst är transportbilar, elbilar och hybrider. Jeremias Heikkinen berättar att de byggt upp en process där bilen kan vara i grannlandet redan inom en vecka. Den snabbheten är uppskattad hos såväl privatkunderna som de finska bilhandlare de gör affärer med.

Hur mycket av den totala försäljningen är det som är export?

– Just nu ligger vi nog på någonstans runt 60/40, ungefär 60 procent på export och 40 hamnar i Sverige någonstans.

Det är dock inte enbart de med finländsk koppling i hemlandet som hittat till Autocloud. Även finskspråkiga i Sverige tycks uppskatta den nya bilhandlaren.

– Just nu är vi alla på Autocloud finskspråkiga, och vi märkte efter vi varit med i tidningen Ruotsinsuomalainen (en tidning som ges ut till alla finländare som bor i Sverige reds anm.) att många hörde av sig till oss. Framför allt upplever jag att många som hört av sig är äldre finländare. Det är kul att kunna hjälpa dem.

När han blickar framåt är målet för vd:n tydlig: de ska fortsätta jobba för att underlätta både bilköpandet och bilägandet.

– Vi märker att det finns utrymme för att göra bägge delarna bättre. Så det är väl det vi försöker eftersträva. Vi vill göra allt vi kan för att ha så många nöjda bilägare ute i landet som möjligt. Sen får vi se hur långt vi når helt enkelt.

Läs inlägget på motormagasinet.se

Kontakta oss

Företagsadress

Följ oss

InstagramLinkedIn
Copyright © 2025 autocloud AB. All rights reserved.